Kolumbie je 3 největší zemí produkující kávu na světě

Neexistuje žádný jiný produkt více spojený s historií a kulturou země než káva. Odvětví kávy je pro kolumbijské hospodářství nesmírně důležité. Představuje 22 % zemědělského HDP země a je hlavním zdrojem příjmů pro více než 550 000 rodin. Je to také nejvíce exportovaný produkt.

Oblasti pěstování kávy

Hlavní oblasti jsou Huila, Antioquia, Tolima, Caldas, Valle del Cauca, Cauca, Risaralda, Santander, Cundinamarca, Nariño, Quindío, Norte de Santander, Cesar, La Guajira, Magdalena, Boyacá, Meta, Casanare a Caquetá.

Kolumbie těží z velké rozmanitosti klimatu a příznivé topografie pro umístění několika ekosystémů. Specifická geografická poloha každé kolumbijské kávové oblasti určuje konkrétní podmínky dostupnosti vody, teploty, slunečního záření a režimu větru. Ukazuje se tedy, že čerstvá káva se sklízí pravidelně po celé zemi po celý rok.

Ve většině oblastí pěstování kávy trvá období květu od ledna do března a druhé od července do září. Hlavní sklizeň v těchto oblastech probíhá od září do prosince. Sekundární zvaná „mitaca“ se odehrává mezi dubnem a červnem. Hlavní sklizeň a mitaca se mohou střídat v jiných regionech podle jejich zeměpisné šířky.

Odrůdy

Hlavní pěstované odrůdy jsou: Typica, Bourbon (žlutá, červená, růžová, oranžová), Caturra (žlutá a červená), Maragogype, Pacamara, Castillo, Colombia, Marsellesa, Tabi. Nedávno byla experimentálně představena odrůda Geisha, známá svou vysokou komplexností a kvalitou i přes nízký výnos.

Národní federace pěstitelů kávy v Kolumbii podporuje používání produktivnějších hybridních odrůd, odolných vůči chorobám a změnám klimatu. V zemi existují významná výzkumná centra, která se věnují studiu a zlepšování všech aspektů souvisejících s pěstováním kávy a jejích komunit: Cenicafé mezi Manizales a Chinchina; Tecnicafé poblíž Popayán, Cauca.

Kolumbie je známá produkcí jemné, čisté kávy s relativně vysokou kyselostí, vyváženým tělem, intenzivním aroma a vynikající kvalitou senzorického profilu.

V jednotlivých regionech však může káva nabízet různý organoleptický profil. Například v jižních oblastech země, v blízkosti rovníku, se káva vyrábí ve vyšší nadmořské výšce a při teplotách, které, aniž by byly extrémní, jsou méně vysoké. Káva produkovaná ve specifických regionech, jako je Nariño, Cauca, Huila nebo South Tolima, má zvláštní cykly sklizně a obvykle vyrábí kávy s vyšší kyselostí.

Naproti tomu kávy produkované na severu země – z regionů jako Sierra Nevada de Santa Marta, Serranía del Perijá nebo kolumbijské departementy Casanare, Santander a severně od Santander – mají jinou klimatickou nabídku. Rostou v nižších nadmořských výškách a vyšších teplotách. Plodiny jsou také často chráněny před slunečním zářením různými úrovněmi stínu. Řada faktorů, které mění profil baňkování: obvykle méně kyselosti, ale hlubší tělo.

Něco z historie

Existuje několik verzí vyprávějících o příchodu kávy do Kolumbie. Nejstarší písemné svědectví je připisováno jezuitskému knězi José Gumillovi z roku 1730. Avšak teprve o století později, v roce 1835, došlo k první komerční výrobě kávy v oblasti „Los Santanderes“. 

Později v 70. letech 19. století byl kladen důraz na export. Káva byla v té době považována za prvotřídní národní produkt dominující zlatu a tabáku. Prvním spouštěčem bylo snížení nákladů na dopravu díky rozvoji železnice v zemi. To umožnilo odstranit kávové oblasti z izolace a dát velkou podporu růstu exportu kávy. Díky této nové infrastruktuře vzrostla úroveň exportu ze 17 % v roce 1870 na 40 % na konci 19. století.

Na 55 % produkce se podílí více než 500 000 malých producentů, aniž by byli schopni z kávy slušně žít. V roce 1927 byla vytvořena Národní federace pěstitelů kávy, aby hájila zájmy rolníků.

Národní federace pěstitelů kávy (FNC)

FNC je federativní a demokratická organizace, která zastupuje zájmy přibližně 523 tisíc kolumbijských kávových rodin. Jejím cílem je „upevnit produktivní a sociální rozvoj kávových rodin, zaručit udržitelnost pěstování kávy a umístění kolumbijské kávy jako nejlepší na světě“.

FNC působí jako regulační orgán pro trh s kávou. Jde o světově unikátní model. Je oprávněna prostřednictvím pověřené správy vlády, Národního kávového fondu spravovat účet veřejné pokladny trvale určený na obranu, ochranu a propagaci kolumbijského kávového průmyslu.

FNC poskytuje záruku nákupu mnoha výrobcům díky systému regionálních družstev. Tento marketingový systém má 36 družstev, 492 nákupních míst, 13 všeobecných skladů, které skladují, zpracovávají a vyvážejí kávu. Federace také vlastní největší světovou společnost na lyofilizaci kávy se sídlem v Chinchiná, v historickém kávovém pásu.

Navzdory své důležité roli v regulaci trhu však FNC není osvobozena od žádné kritiky. V průběhu let byla zpochybňována rozhodnutí, která, jak se zdá, upřednostňují soukromé zájmy a oslabují kávový sektor a jsou příčinou nedůvěry malých výrobců.

Kritici Národní federace pěstitelů kávy

Národní federace pěstitelů kávy je kritizována za to, že se odklání od kávové reality a regionální ekonomické situace ve prospěch uzavřené skupiny pěstitelů a vývozců kávy. Zpochybňováno bylo také určení a dobré hospodaření s prostředky Národního kávového fondu. Nakonec byl zpochybněn vývoj strategie produktivní změny a modernizace kávového pole, která nebrala v úvahu logiku, znalosti producentů a důsledky pro životní prostředí.

Extrémní koncentrace země…

Proces koncentrace půdy je strukturálním problémem v zemi, který je umocněn nedostatečnou agrární reformou, což způsobuje vyšší míru nejistoty a násilí na venkově. Agrární struktura Kolumbie prošla značnou proměnou, ze vznešené struktury vlastníků půdy do podoby koncentrovaného „moderního“ kapitalistického vlastnictví, které představuje 40 až 70 % nejúrodnějších půd směřujících na vnější trh a se sníženým využitím pracovní síly.

… což kontrastuje s jeho přílišným dělením

Kupodivu však lze pozorovat přílišné dělení půdy na velmi malé nemovitosti. Malí producenti (mnozí nedosahují 2 ha) jsou vyčerpaní, neproduktivní, málo vyškolení a neschopní sami čelit výzvám změny klimatu.

Extrémní chudoba v sázce

Mnoho kávových farem odpovídá typickému modelu rodinného hospodaření. Káva zůstává hlavním zdrojem příjmů pro celou rodinu i přes neustálý pokles cen v posledních letech, ztrátu odolnosti hybridních odrůd vůči rzi, zvyšující se teploty, které podporují šíření chorob a parazitů, zvyšující se výrobní náklady (práce, hnojiva atd…), realita plodiny, která stále potřebuje 60 % lidské práce (k sběru kávových třešní na svazích, kde roste arabica). Se všemi těmito problémy, kávové rodiny již nejsou schopny žít jen z kávy a často jim hrozí extrémní chudoba.

Nemají jinou možnost, než diverzifikovat svou úrodu (například banány), najít si doplňkovou práci mimo farmu nebo v některých případech opustit kávu a přejít k chovu dobytka nebo investovat do turistických aktivit. Jasný příklad tohoto trendu je v departementu Quindío, ve slavném „kávovém pásu“. Tato oblast byla v minulosti jednou z nejproduktivnějších a pokud tam ještě najdete trochu kávy, většina z nich se proměnila v chovy dobytka nebo se stala lákadlem pro mnoho turistů projíždějících touto oblastí.

Investujte do adekvátní infrastruktury.

Odvětví kávy v Kolumbii trpí špatnou infrastrukturou v horských oblastech, zejména v departementech Cauca, Huila, Tolima a Nariño. Stěhování zboží do velkého města za účelem prodeje kávy je pro některé výrobce největší výzvou, protože do některých oblastí se lze dostat pouze na motocyklu, což drasticky omezuje přepravitelný objem. A zdá se, že takto izolovaní výrobci nedostávají velkou pomoc ke zlepšení celkového stavu silnic. V této konkrétní otázce je zapotřebí podpora a iniciativy místní a federální vlády.

V Kolumbii je káva nejoceňovanějším nápojem v zemi a představuje 47 % spotřeby nápojů. 90 % Kolumbijců považuje kávu za národní nápoj a 84 % za symbol země před světem. Káva je spojena s tradicí pohostinnosti a 50 % spotřebitelů ji začalo pít s mlékem před 10 lety. Kolumbie má tedy velmi zajímavý potenciál spotřeby. Ale pak… Proč se většina kávy vyrábí na export?

Jednak proto, že od konce 19. století byl kávový průmysl zaměřen na export. Což znamená, že nejlepší káva vyšla ven a nejhorší zůstala v zemi pro vnitřní spotřebu. Federace také komentuje, že průměrný nákupní košík v Kolumbii neumožňuje konzumaci běžně vyvážené vysoce kvalitní kávy. Kromě toho byla země značně zasažena ozbrojenými konflikty mezi vládou, polovojenskými jednotkami a obchodníky s drogami, které si vyžádaly mnoho obětí v rámci obyvatelstva. Tváří v tvář tak vážné humanitární krizi je těžké navrhnout plán rozvoje gastronomie a kvalitní kávové vzdělávání.

Země se však mění a s ní i trend kvalitní kávy. Ve velkých městech se za posledních 10 let objevila střední třída s lepší nákupní kapacitou. Tento trend umožňuje rozvoj specializovaných kaváren, jejichž cílem je upozornit spotřebitele na bohatství kolumbijské kávy, její rozmanitost z jednoho regionu do druhého, aby si vážili práce producentů za nimi. Stále je co dělat, ale existuje jasný trend směrem ke kvalitě spotřeby a výroby kolumbijské kávy.

SÍLY KOLUMBSKÉ KÁVY

Počátky Juana Valdeze se zformovaly v roce 1959, kdy se Kolumbijská federace pěstitelů kávy rozhodla proslavit kolumbijskou kávu po celém světě prostřednictvím této slavné postavy.

Svět měl rozpoznat kvalitu kolumbijské kávy prostřednictvím Juana Valdeze, jeho muly (Conchita) a pohoří And v pozadí. Tato strategie brandingu, která se snaží umístit charakter značky, sloužila ve světě jako příklad pro svou velkou účinnost při zvyšování povědomí o zemědělském produktu.

Díky tomuto úspěchu se FNC v roce 2002 rozhodlo zaregistrovat franšízu a otevřít svůj první obchod Juan Valdez na mezinárodním letišti El Dorado ve městě Bogotá. Od tohoto roku se prodejny Jaun Valdez rozvinuly ve více než 14 zemích světa.

Zeměpisné označení a označení původu

Kolumbijská káva je chráněné zeměpisné označení, které bylo oficiálně uznáno Evropskou unií dne 27. září 2007. Termín kolumbijská káva je také registrovaná ochranná známka a chráněné označení původu. Toto je výsledek skvělé práce Federace, aby kolumbijská káva byla celosvětově uznávána jako vysoce kvalitní káva.

Velká rozmanitost senzorického profilu

Od severu po jih země nabízejí kolumbijské kávy bohatou a širokou rozmanitost chutí díky mnoha geografickým, klimatickým a zpracovatelským faktorům, které ovlivňují celý výrobní řetězec, od semene po šálek.

Pokud byla Kolumbie vždy považována za producenta vysoce kvalitní kávy a to podle skutečných tržních referencí „Excelso“ nebo „Supremo“, trend speciální kávy způsobil revoluci v našem vnímání toho, co dobrá káva musí být. Nyní existují fyzikální a senzorická hodnotící kritéria, která umožňují přístup na trh káv speciální kvality i dalším druhům káv jiného původu. Před těmito novými konkurenty nemůže Kolumbie jednoduše usnout na vavřínech a považovat za samozřejmé to, čeho dosáhla jako třetí světový výrobce v objemu.

Krajina kávy se také změnila. Pokud jsme dříve mluvili tradičně o kávovém pásu s odkazem na departementy Caldas, Quindío a Risaralda, je to již pár let, co se zájem kupujících obrátil na jih, do departementů Valle de Cauca, Cauca, Huila a Nariño .

Je třeba poznamenat, že aktéři speciální kávy (producenti, družstva, pražírny) a výzkumná centra, jako je Tecnicafé, investují čas a peníze do procesních experimentů – fermentace i sušení – s cílem zlepšit kvalitu kávy, snížit náklady na výrobu, dosáhnout lepší výkonnosti a lepších plateb. .

Ti samí aktéři také zajišťují vzdělávání výrobců, zejména těch nejmenších a nejizolovanějších, aby lépe porozuměli fázím procesů od semínka po pohár. Cílem je ukázat jim cestu na speciální trh, který nabízí lepší přidanou hodnotu a může pomoci zlepšit kvalitu života výrobců.

Díky této nové vlně jsou mladí lidé také povzbuzováni k práci s kávou. Specializované kavárny jsou nyní ve velkých městech hojné. I v tomto oboru je povzbuzována nejmladší a vzdělanější generace, aby převzala vedení, obnovila opuštěnou půdu, aby udržela kávovou tradici, zavedla správné zemědělské postupy a podpořila malé producenty inovativními projekty.